Duplázódott a legszennyezőbb járművek londoni behajtási díja

greenfo/MTI

2017. október 23. 20:20

Duplázódott a legszennyezőbb járművek londoni behajtási díja

Csaknem a kétszeresére, 20 font fölé emelkedett mától a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára. A londoni polgármester, Sadiq Khan által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel 7 és este 6 óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe.

A tíz font pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelettől érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis mától a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.
Sadiq Khan a BBC rádiónak ma elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki, évente 9 ezer londoni hal meg olyan betegségekben, amelyek a légszennyezettséghez köthetők.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében.

A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre. A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt. A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem.

Nagy-Britanniában 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.
A dízelmotorral felszerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót. A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.

London bekeményít a dízeleseknek

London bekeményít a dízeleseknek

Azok az autósok, akik gázolajos járművel közlekednek, 50 százalékkal drágábban parkolhatnak hamarosan London belvárosában. Sadiq Khan polgármester létrehozna tiszta levegőjű zónákat, ahova a régi autók "aranyáron" hajthatnának csak be- írtuk idén januárban.
A Westminster City Council határozta el, hogy ilyen módon tesz valamit a leginkább környezetszennyezőnek tartott – legalábbis a szálló por szempontjából – dízelek ellen. Idén április elejétől minden autós, aki ezen a területen akar parkolni és dízel járműve van, annak a szokásos 4,9 fontos parkolási díj helyett 7,35 fontos díjat kell majd fizetnie. (Egyelőre a helyi lakcímmel rendelkezőkre nem vonatkozik a rendelet.)  Az intézkedést -ami bár igencsak részrehajló - indokolja, hogy Londonban is elég súlyos szmoghelyzet alakult ki mostanság.

 




Hozzászólások

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés